06 251 46 460 info@keinu.nl

Het gezegde luidt: angst is een slechte raadgever. En dat klopt! Angst kan je lam slaan op momenten dat er geen reëel gevaar dreigt. Opeens raak je in paniek, verstijf je en begin je te stamelen. Het maakt je onzeker op momenten dat je juist wilt stralen en vol vertrouwen wilt zijn. Soms weet je jouw angst om te buigen naar moed, en stap je met bibberende knieën toch op jouw doel af. Maar meestal geeft het angstgevoel je helaas een verkeerd advies: maak dat je weg komt en doe vooral niet wat je écht wilt.

INSTINCTIEVE REACTIE
Angst roept een instinctieve reactie in je op: vluchten, vechten of verstijven. Het is een reactie waar je moeilijk grip op hebt, omdat het zich razendsnel in jou vormt. Vaak begrijp je je eigen reactie niet goed, omdat je achteraf ziet dat de angst niet in verhouding stond tot hoe je reageerde op een situatie. Om het te willen verklaren ga je jezelf vragen stellen, zoals: Waarom ga ik altijd in de aanval bij een goedbedoeld advies? Waarom druip ik als een geslagen hond af zodra mensen gaan fluisteren? Waarom bevries ik als ik een donkere ruimte zie? Zulke gedachten maken je extra alert en onzeker.

Ik weet nog hoe ik van angst trilde en het koude zweet mij uitbrak, zodra ik iemand (of een bedrijf) moest bellen voor een vraag of gunst. Ik raakte zo in de stress, dat ik een spiekblaadje nodig had uit vrees voor een black-out. Ik kon onmogelijk nog helder denken. Ik schreef vooraf de zinnen uit. De openingszin vond ik het moeilijkste, omdat mijn spanning in de eerste minuut van het gesprek het hoogst was. Mijn onzekerheid ging over: Hoe leg ik uit wat ik wil? Hoe zorg ik dat ik antwoord heb op eventuele tegenvragen? Het gevolg was, dat ik telefoongesprekken uitstelde of ontweek.

EEN OVERSPANNEN ALARMSYSTEEM
Angst ontstaat vanuit een diep gevoel van onveiligheid dat je ooit in een bepaalde situatie hebt ervaren. Er is toen een koppeling gemaakt tussen jouw angstgevoel en een angstgedachte. Dit gevoel wordt getriggerd zodra zich een situatie voordoet die jou (vaak onbewust) herinnert aan die oude, onverwerkte situatie. Jouw innerlijke raadgever dénkt dat er gevaar is en slaat groot alarm. Razendsnel reageert jouw denken hier op en creëert automatische reacties, die vaak niet reëel zijn ten opzichte van de gebeurtenis. In dat geval zijn jouw vlucht-, vecht- en bevriesreacties overspannen en uit balans.

Je laat je door irreële gevoelens van onveiligheid meeslepen naar een instinctieve reactie. Daarom is angst een slechte raadgever! Door angst om te buigen naar vertrouwen laat je je intuïtie spreken. Zo volg je een nieuwe en betrouwbare raadgever: je innerlijke stem.

Mijn innerlijk alarmsysteem raakte overspannen op de momenten dat ik moest bellen. Ik werd onbewust getriggerd in mijn angst niet begrepen te worden. De oorsprong daarvan ligt bij een voorval waarbij ik als jong kind gedwongen werd mijn eten terug over te geven, omdat mijn moeder dacht dat ik iets gevaarlijks in mijn mond had gestopt. Ik probeerde haar uit te leggen dat dat niet zo was, maar zij begreep mijn uitleg niet. Het kokhalzen dat zij bij mij op gang bracht, maakte mij zo bang dat ik hier een angstige link heb gemaakt tussen iets uitleggen en niet begrepen worden.

ONZEKERE GEVOELENS
Angst maakt dat je onzeker wordt over jouw waarnemingsvermogen. Deze onzekerheid is het gevolg van een onbewuste trigger, die maakt dat jij je onveilig voelt. Rondom jouw angstgevoelens bouw je steeds meer zekerheden in. Je raakt meer en meer verstrikt in je eigen gekunstelde systeem van schijnveiligheid. Je handelt vanuit angst en niet meer vanuit vertrouwen en zelfverzekerdheid.

Mijn voorbeeld geeft aan hoe complex angstgevoelens, gedachten en reacties met elkaar verbonden zijn. Mijn rationele denken begreep nooit de paniek die ik voelde bij een simpele handeling als bellen. Dit versterkte mijn onzekerheid. Zodra ik begreep dat mijn overdreven reactie voortkwam uit een oude onverwerkte schrikreactie, kon ik dit verklaren en mijn interne raadgever kalmeren. Nu telefoneer ik zonder enige stress of voorbereiding. Ik vertrouw er op dat ik altijd weet over te brengen wat ik bedoel. En zo niet, dan is er geen vrouw over boord!

ANGST ALS NIEUWE RAADGEVER
Je mag jouw angst nu gaan zien als een goede raadgever. Om de angst los te laten kijk je naar de gedachten die jij onbewust in het verleden aan deze angst gekoppeld hebt, toen je nog niet in staat was jouw angst te begrijpen en te verwerken. Deze angstgedachten houden jouw angstgevoel in stand.

De centrale angstgedachte vind je door het patroon rondom je specifieke angst (bijvoorbeeld: spreken in het openbaar) in beeld te brengen: Hoe volgen specifieke gevoelens, gedachten en handelingen elkaar op? Kijk waar in het patroon de angst ontstaat en welke gedachte daar direct op volgt. Dit is de gedachte die je mag loskoppelen van het gevoel van angst. Kijk er naar vanuit je positie nu, als volwassene. Je ziet dat de angst (die vaak uit je kindertijd stamt) niet (meer) reëel is, daardoor kun je jezelf geruststellen en de angst via de angstgedachte loslaten.

Trek een horizontale lijn op een vel papier, dit is de tijdlijn van jouw leven. Verplaats jouw centrale angstgedachte naar deze tijdlijn. Hoe oud was je toen je deze gedachte voor het eerst had? Volg je vinger terug over de tijdlijn. Wanneer je intuïtief voelt dat je bent aangekomen bij de juiste leeftijd, keer dan naar binnen en maak contact met jezelf op deze leeftijd. Wat gebeurde er waardoor je deze angstgedachte hebt gecreëerd? Laat beelden, geluiden en gevoelens binnen komen. Vertrouw op wat jij waarneemt. Nu je begrijpt waar het vandaan komt, troost je jongere zelf met de gedachte dat je niet meer hoeft te vechten tegen dit gevoel van onveiligheid. Verwelkom het kind in jou en vertel het dat het nu veilig is. Leg je handen op je hart en adem roze/wit licht je hart in. Laat het roze/wit licht je hart volledig omvatten en koester jezelf in je nieuwe veilige zone.

– Heb jij een hardnekkige angst waar je alleen niet vanaf komt? In mijn praktijk laten veel cliënten hun angsten definitief achter zich en ontdekken ze hun innerlijke raadgever. –